mgr Halina Pink ŻARKI TO MOJE MIASTO
CELE EDUKACYJNE Zajęcie ma na celu dalsze rozwijanie i pogłębianie wiedzy na temat swojej miejscowości. Przybliżenie dzieciom przeszłości, zainteresowanie ich problemami przeszłości, kulturą i tradycjami.
CELE OPERACYJNE Dziecko zna herb Żarek, umie o nim opowiedzieć, wie ile lat istnieje miasto, skąd wzięła się nazwa Żarki, wymienia instytucje jakie są w mieście, wie czym obecnie zajmują się ludzie tu mieszkający oraz jak nazywa się osoba, która jest „gospodarzem” wszystkich mieszkańców.
METODY: Słowna – rozmowa z dziećmi, opowiadanie dzieci. Oglądowa – oglądanie dawnych eksponatów zgromadzonych w kąciku regionalnym, ilustracji. Czynna – zabawy ruchowe ze śpiewem, układanie puzzli.
FORMA ORGANIZACYJNA Praca z całą grupą, praca w małych zespołach.
POMOCE Herb Żarek, seria fotografii „Żarki w dniu dzisiejszym,” eksponaty „dawne,” kącik regionalny w sali, ilustracje – o wymiarach 30cm x 40cm : Dom Kultury, Biblioteka, Kościół Parafialny, Baszta; Puzzle – 30cm x 20cm.
PRZEBIEG ZAJĘCIA
- Wspólna recytacja wiersza.
„Piękna jest historia miasta Żarek Co niegdyś zniszczone było pożarem Więcej niż 6 wieków istnieje Dawniej pokryte było knieją. Przyjedź do nas zapraszamy Z miastem naszym zapoznamy Wiele miejsc ciekawych jest Przyjedź, zobacz, namiot weź”.
- Zapoznanie z herbem Żarek. Kto z was powie co to takiego herb miasta? (symbol, znak danego miasta). Jaki jest herb Żarek? (dzieci opowiadają czego dowiedziały się w domu). Herb Żarek wyobraża w białym polu mury miejskie ceglane (czerwone) z trzema basztami, przy czym baszta środkowa jest wyższa od dwóch pozostałych. W baszcie środkowej widnieją dwa otwory strzelnicze, jeden nad drugim. W bocznych natomiast umieszczono po jednym takim otworze. Wszystkie baszty zakończone są ostrymi gotyckimi daszkami o barwie niebieskiej. W centralnej części muru widnieje brama zamknięta z umieszczoną w jej połowie czerwona zębatą belką co oznaczało, że miasto posiada samorząd miejski.
- Zabawa ruchowa z elementem śpiewu „Ojciec Wirgiliusz”
- Mini konkurs „Co wiem o moim mieście?”
· Ile lat istnieje nasze miasto? · Kto wie dokładnie ile to jest lat? · Co wam mówi nazwa „Osiedle 600-lecia” · Skąd wzięła się nazwa Żarki? · Kto mieszkał dawniej w Żarkach? · Jaki książę przejeżdżał przez Żarki? · Wymień jakie instytucje są w Żarkach? · Gdzie dawniej odbywały się jarmarki, targi? · Jakich pojazdów było najwięcej w Żarkach? · Czym obecnie zajmują się przede wszystkim ludzie mieszkający w Żarkach? · Opowiedz legendę, która mówi o cudownym wypłynięciu wody. · Jak nazywa się osoba, która jest gospodarzem wszystkich mieszkańców?
- Jedno dziecko swoją wyliczanką wybierze „ Jaworowych ludzi” (2 osoby) i dzieci bawią się w „Jawor, jawor”.
- Praca w zespołach dwuosobowych przy stolikach Pary losują koperty. Rozpoznają na fotografiach budynki i wypowiadają się na temat ich znaczenia dziś; Dom Kultury, Biblioteka, Szkoła Podstawowa, Liceum Ogólnokształcące (Zespół Szkół,) Ośrodek Zdrowia, Kościół Parafialny, Stodoły na targowisku, Urząd Miasta i Gminy, Remiza strażacka, Klasztor Ojców Paulinów.
- Zabawa kołowa ze śpiewem i ruchami. „Ulijanka”
- Układanie Puzzli (w miejscu wybranym przez dzieci). Dzieci losują losy – takie same znaki to para. Następnie jedno z pary losuje kopertę, w której znajdują się puzzle. Zadaniem dzieci jest poprawne ułożenie puzzli i porównanie z odpowiednimi ilustracjami dużymi lub umiejscowienie ich w rzeczywistości.
- Zgaduj - Zgadula „Co to jest? ”Ochotnik wkłada rękę do dużego kosza, dotyka wybrany przedmiot i opisuje go nie widząc go i nie podając prawidłowej nazwy – reszta dzieci odgaduje nazwę przedmiotu.
- Przy dźwiękach muzyki dzieci formują koło i śpiewając „Siała baba mak” wychodzą z sali.
|